tiistai 11. marraskuuta 2014

Renault Scenic moottorin häiriövalo palaa

Meidän Renuun tuli ensimmäisen kerran puolitoista kuukautta sitten viestinäytölle "Check Emissions" (tarkista päästöt) ja häiriövalo syttyi. Se ei aluksi vaikuttanut ajoon mitenkään. Sen jälkeen se alkoi herjata "Check Injection" -viestiä (tarkista polttoaineensyöttö), jonka jälkeen auto meni suojamoodiin, eivätkä kierrokset nousseet 2500 korkeammalle. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että kun halusi kiihdyttää neljänkympin vauhdista kolmosvaihteella ja painoi kaasun pohjaan, ei aluksi tapahdu mitään, vaan kiihdytykseen menee paljon normaalia kauemmin aikaa. Myöskään nopeus ei nouse 80 korkeammalle suoralla.


Juuri sopivasti, kun oltiin lähdössä lukemaan vikakoodeja, molemmat viestit häipyivät ja moottorinhäiriövalokin sammui. Vikakoodit silti luettiin.


Vikakoodi viittaa kaasuläpän jumittumiseen.  Päätettiinkin sitten että otetaan auto koululle puhdistusta varten, jos vika tulee uudestaan. Ja niinhän se tulikin, kun oltiin menossa motaria mökille, vika iski 30 kilometria kotoa.


Koululla siis otettiin kaasuläppä irti ja vaikkei se ollut kovin likainen, puhdistettiin se. Tarkistimme myös sen toiminnan, eli syötettiin jännitettä oikeisiin liittimen napoihin, jolloin läppä liikkui ja mitattiin resistanssit systeemeistä.
Kaasuläppähän toimii moottorinohjauslaitteen säädellessä jännitteen kulkua läpän moottorille. Se pätkii jännitettä pienemmillä kierroksilla ja kun kaasun painaa pohjaan, se avaa läpän kokonaan.
Mittasimme myös autossa olevan liittimen olevan kunnossa ja, että jännite tuli kaikkiin sakaroihin.

Ehkä tämän herkistelyn seurauksena, vika lähti pois, vaikkei mikään varsinaisesti ollut rikki.

1 kommentti:

  1. Toivotaan, että ei vika tule enää uudelleen. Siskolla lähtee auto autokorjaamolle ensi viikolla. Hänellä myös tuo vikavalo palaa, eikä uskalla ajaa sillä ennenkuin se on korjattu. Hänellä kun ei ole mitään kokemusta noista fiksailuista. https://www.sujuteam.fi/

    VastaaPoista