perjantai 24. elokuuta 2012

Auton päältäpesu, sisäpuhdistus ja vahaus


Yksi harjoitustehtävistämme oli Auton pesu ja vahaus. Pesimme auton sekä ulkoa, että sisältä. Auton pesu on tärkeää, koska se pitää maalipinnan kirkkaana sekä vapaana syövyttävistä aineista. Vahattu maalipinta on helpompi pitää puhtaana ja se myös suojaa maalipintaa hapettumiselta ja haalistumiselta.

Aloittimme sillä että tarkistimme että ikkunat ja ovet olivat kiinni. Sen jälkeen huuhtelimme auton vedellä. Auto täytyy huuhdella mahdollisimman puhtaaksi, koska kun sitä alkaa hinkata esimerkiksi pesusienellä, lika voi vaurioittaa pintaa pysyvästi.



Huuhtelun jälkeen, pesimme auton ulkoa pesusienellä. Käytimme pesuaineena laimennettua autoshamppoota. Auto pestään ylhäältä alaspäin järjestelmällisesti, ettei pesemättömiä kohtia jää. Pesimme auton ensin kerran ja konepeltiin jäi hyönteisten jälkiä, jotka eivät lähteneet sitten millään. Käytimme tehopesua, jolla ne loputa lähtivät.

Pesun jälkeen auto huuhdellaan huolellisesti. Auton pinta täytyy kuivata, ettei siihen jää jälkiä vesipisaroista. Käytimme tähän säämiskää, joka kasteltiin ja sen jälkeen auton pinta pyyhittiin sillä. Pintaa ei saa hinkata, vaan täytyy antaa säämiskän imeä vettä itseensä.

Auton pitää olla aina pesty, ennen vahausta. Vaha levitettiin mikrokuituliinalla auton pintaan, pyörivällä liikkeellä. Vaha levitettään koko maalipinnalle, lasi- ja muovipintoja välttäen. Vahan annetaan kuivua hetken. Sen jälkeen pinta kiillotetaan kuivalla mikrokuituliinalla, jolloin vaha lähtee auton pinnasta pölynä. Pinta kiillotetaan peilikirkkaaksi.


Vahauksen jälkeen pesimme auton sisältä. Otimme lattiamatot pois ja ne pestiin painepesurilla. Sen jälkeen imuroimme koko auton.  Pyyhimme pinnat kostealla liinalla ja pesimme ikkunat ikkunanpesuspraylla. Oven karmit pyyhimme lopuksi vedellä kostutetuilla pesusienillä. 



Puhdistussprayta ikkunassa. Pyyhimme sen paperilla pois.
Käytimme auton pesemiseen Autoshamppoota ja konepellin hyönteisten jälkiin Tehopesua. Auton pesuun on tarjolla sekä luonnolle ystävällisiä pesuaineita, että sille vaaraksi olevia liuottimia.Yleensä autoshamppoolla voidaan pestä kaikenlainen lika, mutta jos jostain ei lähde niin silloin käytetään niitä tehokkaampia aineita. Mikäli aineet ovat vahvoja, kannattaa pitää jonkinlaisia suojakäsineitä, ettei iho ärsyynny. Joissakin pesuaineissa on vaha mukana, mutta se ei tuo yhtä hyvää tulosta, kuin oikea vahaus. Autoa ei kannata kovin usein pestä yleispesuaineíta tai astianpesuainetta käyttäen, koska ne poistavat vahan maalipinnasta ja tunkeutuvat maalipinnan huokosiin.
 
Auton pinnan kuivaukseen on markkinoilla tarjolla mm. säämisköitä, mikrokuituliinoja ja erityyppisiä lastoja. Säämiskä on yleisin kuivausväline, mutta se kuulemma naarmuttaa helposti. Säämiskää kuitenkin käytin itse autoa pestessäni ja se toimi hyvin, eikä naarmuja tullut. Erilaiset kuivausliinat voivat olla kalliimpia, mutta imevät itseensä hyvin veden. Kuivausta voi tehostaa suihkuttamalla detaileria kuivattavalle alueelle ennen kuin levittää liinan
 
Vahoja on erilaisia. Yleisvahoja ovat kiilto- ja kestovaha. Kestovahalla voidaan vahata vain kaksikertaa vuodessa ja pinta pysyy kiiltävänä. Se tekee pinnasta helppohoitoisen, helppokäyttöisen ja erittäin liukkaan. Kiiltovaha tekee pinnasta erittäin kiiltävän. Myös erilaisia pikavahoja on markkinoilla. Ne voidaan esimerkiksi vahata heti levityksen jälkeen märällä ja kuivalla pinnalla. Niitä täytyy todennäköisesti käyttää vähän useammin, kuin kestovahoja.
 
Muoviosille on tarjolla erilaisia hoito-/pesuaineita, joilla palautetaan alkuperäinen kiilto ja ne tulevat myös puhtaiksi.
 
Ongelmia työssä ilmeni nokkapellin puhdistuksessa, kun ötökät eivät meinanneet lähteä irti ja käytimme siihen turhan paljon aikaa. Lopulta käytettyämme tehopesua, nekin lähtivät. Yhdeksi ongelmaksi voisin sanoa myös pesuämpäreiden kunnon. Ne olivat likaiset ja yhdessä oli halkeamakin. Ne piti siis pestä, mutta lika oli niin kovaa kiinni, ettei se lähtenyt kokonaan.
 
Työssä opimme että auto pitää pestä huolellisesti joka kohdasta. Pienetkin kohdat joihin pölyä on jäänyt näkyvät auton kuivuttua heti. Märkä auto voi näyttää kuivalta, mutta sitä se ei ole. Luokkalaiseni Enni ehdotti että auto kannattaa tulevaisuudessa huuhdella jossain välissä, että näkee onko se kaikkialta varmasti puhdas. En ollut ikinä itse koskaan vahannut, joten tuli sekin opittua.
 
Työturvallisuusriskejä työssä olivat liukastumisvaara jonka aiheuttavat liukas lattia ja siihen valuneet pesuaineet. Myös ämpäreihin ja sotkuiseen painepesurin johtoon voi kompastua. Niitä voisi tietysti parantaa olemalla varovaisempi ja välttämällä pesuaineiden valuttamista lattialle, koska liukastuminen voi aiheuttaa vakaviakin seurauksia.
 
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti