Tämän näköiseen autoon homman teimme. Kyseessä on siis 1990-luvun mersu, mutta mistään emme löytäneet oikeaa vuosimallia.. Se oli takavetoinen, eli moottori ja vaihteisto olivat pitkittäin. Auto on harjoitusauto, eli projektillamme ei ollut kiirettä.
Aloitimme ihan sillä, että otimme akun kengät irti. Se on tärkeää, koska esimerkiksi strattimoottorissa kulkee hengenvaarallisen suuret jännitteet. Sen jälkeen aloimme irrottaa pakoputkea. Irrotimme ensin sitä tukevat pidikkeet ja sitten moottorissa kiinni olevat pultit. Se olikin inhottava homma, koska tilaa oli vähän ja sinne piti tunkea sekä hylsy ja räikkä että jakoavain. Lopulta se kuitenkin tuli sieltä.
Pakoputki |
Sitten vuorossa oli kardaaniakseli. Sitäkin tukevat kiinnikkeet otettiin pois ja sitten aloitettiin mutterien avaus perästä päin.
Kardaaniakseli on tasapainotettu, joten siä irrotettaessa on tärkeää merkata pistepuikolla sen päässä oleviin levyihin merkit. Näin sen saa tasapainoon kun se laitetaan takaisin. Kardaaniakseli lähti aika nopeasti irti, mutta kun sitä ruvettiin parin päivän päästä laittamaan takaisin se ei käynytkään niin helposti.
Kun kardaani oli irti, irrotimme vaihdekepin vaijerit vaihteistosta. Nekin piti merkata, että laittaisimme oikean vaijerin oikeaan paikkaan.
Vaijereiden paikat merkattu erivärisillä johdon pätkillä. |
Seuraavaksi irrotimme kaikki vaihteistossa kiinni olevat johdot. Kun kaikki oli irti, aloimme pikku hiljaa ottaa vaihteiston ja moottorin toisissaan kiinni pitäviä pultteja irti. Samalla myös käynnistysmoottori otettiin irti. Osa pulteista oli tosi hankala ottaa pois, joten jouduimme turvautumaan parhaimmillaan jopa kolmeen jatkovarteen.
Pultteja otetaan pois |
Vaihteiston kannatin |
Kun kaikki pultit olivat irti, alettiin vaihteistoa heiluttaa irti moottorista. Siinä vaiheessa kun vaihteistoa tukevat kiinnikkeet otettiin irti, haettiin myös vaihteistonostin, jolla se pidettiin suorassa. Jonkin aikaa siihen meni, mutta sitten se vihdoin tuli sieltä alas.
Vaihteisto lattialla ja kytkimen paineasetelma kiinni moottorissa.
Seuraavaksi irrotimme kytkimen ja se lähtikin helposti irrottamalla sitä kiinni pitävät kuusi pulttia.
Kun kytkintä alettiin laittaa takaisin sen piti keskittää sisäänmenoakselin kanssa. Itse en tätä työ vaihetta nähnyt tai tehnyt, mutta Enni ja Milla sen hienosti hoitivat.
Kytkimen keskittämistyökalu
Sitten saimmekin alkaa tutustua vaihteistoon. Valutimme ensin vaihteistoöljyt pois. Öljynpoisto proppu oli vaihteiston alapuolella ja täyttöproppu sivussa. Poisto kävi helposti, mutta täyttöä hankailoitti se, että vaihteisto oli jo kiinni eikä täyttöpropun luona ollut tilaa räikälle. Lopulta löytyi oikea työkalu siihen hommaan.
Vaihteisto öljyn täytyy olla nimenomaan sille vaihteistolle tarkoitettua öljyä, koska se riippuu täysin vaihteistosta mitä sinne laitetaan.
Vaihteiston pää auki
Saimme vaihteistosta näkymään vain tuon verran ilman suurempia purkamisia. Tämä vaihteisto on siis kaksiakselinen, eli siinä on nimensä mukaan kaksi akselia, joilla on erikokoisia hammaspyöriä ja synkroniliuskoja.
Ylhäällä sisäänmenoakseli ja alhaalla ulostuloakseli |
Kaiken kaikkiaan vaihteiston irtiottaminen ja takaisin laittaminen on tarkkaa hommaa. Kaikkille pulteille ja muttereille pitäisi löytyä paikka ja ne kannattaakin asetella sillä lailla että muistaa mikä kuuluu minnekkin. Myös pulttien pituudet täytyy ottaa huomioon, koska esimerkiksi vaihteiston ja moottorin välissä olevat pultit ovat kahta eri kokoa ja ne katkeavat, jos eivät ole oikean kokoisessa kolossa. Homma on haastava, mutta itse tykkäsin siitä siksi, että siinä on koko ajan tekemistä, vaikka niiden pulttien kanssa saakin tapella aika lailla, että ne aukeavat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti