Minä, Enni ja Janna saimme tämän jakson ensimmäisen määräaikaishuollon tehtäväksemme. Se oli asiakastyö, mutta saimme siinä yhden harjoitustyön tehtyä.
Aloitimme tekemällä töitä, mitkä liittyivät huoltoon ja joita asiakas oli pyytänyt. Korjasimme takakontin valon, joka ei toiminut.
Testasimme ylesmittarilla onko lamppu rikki. |
Toisistaan irronneet johdot |
Akun kolosiin, joissa on rikkihappoa, lisättiin tislattua vettä. Lopuksi mitattiin vielä akun jännite. Akun navat puhdistettiin ja suojattiin spraylla.
Huolsimme jarrut sekä edestä, että takaa.
Takarumpujarru auki |
Valutimme öljyt pois ja otimme öjlynsuodattimen pois. Tarkistimme suojakumien ja nivelten kunnon. Ne olivat kaikki kunnossa, eli niitä ei pitänyt vaihtaa.
Kun alusta oli tarkistettu, laskimme auton alas. Tarkistimme kaikki nesteet ja lisäsimme, jos oli tarve. Uudet öljyt lisättiin myös. Lopuksi teimme autoon vielä ilmastointi huollon. Kuvassa näkyvä laite, teki sen aikalailla itsekseen.
Luimme autosta vikakoodit, joita ei ollut. Sen jälkeen pääsimme koittamaan uutta juttua, nimittäin auton tietokoneiden koodaamista. Kytkimme siis COM-porttiin vastaanottimen joka otti yhteiden tietokoneella olevaan ohjelmaan. Muutimme auton ohjausta pehmeämmäksi. Omasta mielestäni se oli jotenkin niin hienoa, että tietokoneen napin painalluksella saattoi muuttaaa tuollaista asiaa.
Fabiaan oli toisessa korjaamossa asennettu vakionopeuden säädin. Se ei kuitenkaan toiminut, koska heillä ei ollut oikeita laitteita sen koodaamiseen. Me sitten yritimme koodata sitä, siinä onnistumatta.
Meidän piti siis tarkistaa, että johdot ja liittimet on asennettu oikein ja ovat ehjiä.
Irrotimme sis verhoilun ratin alta ja aloimme tutkia johtoja.
Yksi syy toimimattomuuteen löytyi, sillä johdot oli kytketty toisiinsa ns. rosvoliittimellä, joka ei ole kauhean hyvä vaihtoehto autoihin, koska se rikkoo johdon suojaavan kumipinnan ja ne pääsevät helpommin hapettumaan. Teimme johtoihin paremman liitoksen kolvaamalla ja kunnon liittimiä käyttäen.
Rosvoliitin
Johdot piti kytkeä yllä näkyvään valkoiseen liittimeen. Se oli vaikea saada pois, koska se oli todella hankalassa paikassa. Tuli kyllä niskat ja selkä kipeäksi, kun kaikki vuorotellen puoliksi makasivat autossa, kurjassa asennossa. Lopulta se kumminkin tuli sieltä pois.
Tarkistimme että johdot olivat oikeissa koloissa ja sitten se piti laittaa takaisin, mikä oli yhtä hankala homma kuin pois ottaminenkin.
Laitoimme kaiken muunkin kiinni ja taas tietokone käteen ja yritettiin koodata uudestaan. Lähdettiin koeajolle ja ei auttanut. Meillä oli tietokone mukana autossa ja yritimme koeajon aikana uudestaan, muttei toiminut vieläkään.
Vähän kurjalta kyllä tuntui, kun ei onnistuttu paikantamaan vikaa, koska jossainhan sellainen on, kun koodauskaan ei auttanut.
Pestiin vielä auto ja soitettiin asiakkaalle, että valmista on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti