keskiviikko 4. joulukuuta 2013

Ohivuotomittaus

Saimme Juuson kanssa projektiksi 1,2 l Fiatin moottorin, johon meidän piti tehdä ohivuotomittaus. Sen jälkeen se piti purkaa ja kansi koneistaa uudelleen ja taas koota.

Ohivuotomittaukseen on oma työkalunsa. Siinä jokaiseen sylinteriin laitetaan vuorollaan sytytystulpan tilalle sovitusholkki. Siihen kiinnitettiin pilli jonka avulla etsittiin männän yläkuolokohta. Moottoria pyöritettiin ja pilli vihelsi, kun ilma tuli sylinteristä ulos puristustahdin aikana. Kaikki venttiilit olivat siis kiinni. Kun vihellys loppui, mäntä oli saavuttanut yläkuolokohdan.



Tämän jälkeen pillin tilalle vaihdettiin letku ja sylinteriin laitettiin ylipaine ja mitattin venttiileiden välistä tapahtuva vuoto. Testasimme myös sytkällä kuinka paljon sen liekki heilui kun sen vei imu- tai pakosarjan kohdalle.



Muutama venttiili vuosi, muttei niistäkään mikään pahasti. Kun mittarin viisari osoitti vihreää, vuoto oli sallitun rajoissa, kun se oli punaisella, siitä oli jotain haittaa jo käymiselle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti