torstai 4. lokakuuta 2012

Vetoakselit -harjoitustyö

Yksiharjoitustyö oli huoltaa ja tutkia vetoakseleita. Teimme tämän '96 Ford Fiestan vaihteiston irtiottamisen takia samalla, kun ne kerta piti ottaa irti ja suojakumitkin piti vaihtaa.
Nämä vetonivelet ovat edestä ja siis siirtävät vaihteistosta liikettä pyörille.

Vasta huollettu vetonivel
Aloitimme poistamalla suojakumeja paikallaan pitävät kiinnityssiteet. Tarkistimme tässä samalla myös akselin kunnon. Sen jhälkeen otimme suojakumit pois. Suojakumit ovat täynnä vaseliinia, joka sotkee eikä ole kauhean hyvää iholle, joten suojakäsineitä pitää käyttää.


Sen jälkeen otimme sisemmästä nivelestä sokan irti ja sen jälkeen myös nivelen. Sisempi nivel joustaa vaakatasossa, eikä se juurikaan käänny. Se putoaa helposti irti akselista, jos kulmasta tulee liian suuri. Meillä meni vähän aikaa että saimme sokan pois, mutta käytettyämme sokkapihtejä ja talttapäistä ruuvimeisseliä, se lopulta lähti irti.

Sisemmän nivelen osat

Jostain syystä sisemmän nivelen suojakumissan ei ollut vaseliinia melkein ollenkaan. Se on vaarallista, koska jos niveleen pääsee hiekkaa tai muuta likaa, liukupinnat vaurioituvat ja ne pitää vaihtaa.

Sitten poistimme ulomman nivelen suojakumin ja putsasimme paperilla suurimman rasvat. Emme ottaneet sit akselista irti, kun se ei ollut tarpeellista. Ulomman nivelen täytyy antaa pyörälle mahdollisimman suuri kääntymiskulma, joten se liikkuu melkein joka suuntaan. Tarkistimme myös nivelten kunnot.

Sitten puhdistimme molemmat nivelet huolellisesti puhdistusspraylla ja paperilla.

Ulompi vetonivel
Tämän jälkeen laitoimme uudet vaseliinit suojakumeihin ja niveliin. Sitä saa laittaa reilusti.

Paljon vaseliinia :D
Kun vaseliinit on laitettu, kiinnitetään suojakumit takaisin. Osien irrotuksessa täytyy olla tarkkana, että miten päin mikäkin osa otetaan pois, että ne osataan laittaa oikein myös takaisin. Vaihdoimme uloimpiin niveliin uudet suojakumit. Oikean puolen suojakumi oli melkein kokonaan halki.

Lopuksi kiristimme suojakumien kiinnityssiteet. Meillä oli kahta erilaista kiinnityssidettä, joten kiristyts tavatkin olivat erilaisia. Kiinnityssiteet tulevat suojakumin ylä- ja alareunoihin.




Ylläolevan kuvan kiinnitysside kiristettiin puristamalla sitä pihdeillä.
Tämä side kiristettiin siihen tarkoitetulla työkalulla. 

Ja sitten sama toiselle nivelelle.

Työssä meillä ei juurikaan ollut ongelmia. Yksi ongelma tuli, kun meillä oli molemmat nivelet ja suojakumit paikoillaan ja kiinnitysside olisi pitänyt saada paikalleen, mutta se oli niin pieni, ettei mahtunut. Jouduimme ottamaan toisen nivelen uudestaan irti saadaksemme sen paikalleen.

Opimme huoltamaan vetonivelet, sekä käyttämään sokkapihtejä ja kiristystyökalua.

Työturvallisuutta voisin itse parantaa pitämällä hanskat kädessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti