perjantai 7. syyskuuta 2012

AUNE-ehdot

Perjantain ATK-tunnilla tehtävänä oli lukea ja opiskella AUNE-ehdot ja kirjoittaa niistä tiivistelmä. AUNE-ehdot ovat Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan laatimia ja Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen tarkistamia ehtoja, joiden mukaan moottoriajoneuvot tulee korjata. Niitä on noudatettu 1.9.2006 lähtien.

1. Korjaamon velvollisuudet
Korjaamo suorittaa työn huolelisesti ja ammattitaitoisesti, noudattaen valmistajan kyseistä automallia varten laatimia ohjeita.
Korjaamo hankkii tarvittavat työvälineet ja varaosat. Asiakas voi myös halutessaan tuoda omia varaosia, mutta korjaamon ei ole pakko käyttää niitä, jos niiden katsotaan olevan viallisia tai korjaustarkoitukseen soveltumattomia.
Korjaamo voi käyttää alihankkijoita, mutta vastaa niiden suorituksista.
Korjaamo pyrkii tekemään työn niin edullisesti, kun on mahdollista. Asiakaalle täytyy ilmoittaa, jos korjaus on liian kallis esimerkiksi auton arvoon verrattuna.

2. Työtilaus
Työtilaus tehdään kirjallisesti, vähäisiä korjaustöitä lukuunottamatta. Työtilauksesta annetaan asikkaalle yksi kappale ja toinen jää korjaamolle.
Asiakkaan täytyy ilmoittaa tiedossaan olevat korjaukseen liittyvät seikat.
Jos työtilausta muutetaan, ne merkitään työtilaukseen ja niistä lähetetään tarvcittaessa vahvistus asiakkaalle.
Asiakas voi perua tilauksen ennen työn aloittamista tai valmistumista. Tällöin korjaamo veloittaa asikasta siihen mennessä tehdystä työstä. Se ei saa kuitenkaan ylittää valmiin korjauksen hintaa.

3. Vastuu autoveroista
Korjaamo ei ota vastaan korjaustyötä, joka saattaa johtaa ajoneuvon uudelleen verottamiseen, ellei auton tilaaja ole auton omistaja.
Korjaamon tulee ilmoittaa asiakkaalle ennen työn aloittamista tai jatkamista, jos työ saattaa johtaa uudelleen verotukseen.
Jos autoon vaihdetaan niin paljon osia, että se on verotettava uudelleen, varot maksaa auton omistaja.

4. Hintatiedot
Korjaamon hinnoitteluperusteet ovat nähtävillä korjaamon asiakastiloissa. Hintatieto koskee koko korjaustyötä varaosineen, ellei toisin sovita.
Hinta-arviota ei saa ylittää yli 15 prosentilla, jossei korjaamo osoita muusta sovitun. Hinta-arvio on voimassa kuukauden. Jos korjauksessa ilmenee uutta korjattavaa, on uudesta hinta-arviosta ilmoitettava asiakkaalle.
Koskorjaukselle sovitaan enimmäishinta, sitä ei voi ylittää.
Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä sekä muista työtilaukseen liittyvistä tarpeellisista toimista.

5. Lisätyöt
Jos korjausta tehdessä ilmenee lisätöitä, jotka eivät liity työtilaukseen, tarvitsee korjaamo asiakkaan luvan niitä tehdäkseen.
Jos asiakkaaseen ei saada pitkän ajan kuluessa yhteyttä, korjaamo saa tehdä vähäisiä korjauksia, jotka saavat maksaa korkeintaan 100 euroa, eivätkä ne saa ylittää työtilaukseen merkittyä enimmäishintaa.

6. Maksuehdot
Lasku maksetaan käteisellä luovutuksen yhteydessä, jos työtilauksessa ei ole muuten sovittu.
Korjaamo perii viivästyskorkoa erääntyneestä ja myöhästyneestä suorituksesta. Korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta autoa asiakkaalle, jos tämä ei suostu maksamaan myös viivästyskorkoa. Työn voi luovutaa asiakkaalle takuuta vastaan.
Asiakkaalla on oikeus olla maksamatta virheellisesti korjattua työtä, kunnes virhe on korjaamos toimesta tai ustannuksella poistettu.

7. Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset
Työtilaus tälläisissä tapauksisa tehdään asiakkaan ja korjaamon välillä, ellei muuta sovita. Ajoneuvoon tehdään tarkastus vaurioiden ja korjaustavan määrittämiseksi. Korjaamo voi tehdä työn vakuutusyhtiöltä luvan saatuaan. Asiakas maksaa sen osan korjauslaskusta jota vakuutus ei korvaa.

8. Työn valmistuminen
Työtehdään sovitussa ajassa. Jos työ ei valmistu ajoissa korjaamo ilmoittaa asiakkaalle siitä. Asiakkaan on annetava korjaamolle kohtuullinen lisäaika työn tekemiseksi.
Jos valmistusaikaa ei ole sovittu, se tehdään kohtuullisessa ajassa työn suuruuteen ja laatuun nähden.
Asiakas ei voi perua työtä sen viivästymisen vuoksi.

9. Työn kohteen vastaan ottaminen ja luovuttaminen
Työn kohde vastaan otetaan ja luovutetaan korjaamon ollessa auki. Muina aikoina tapahtuvat vastaan ottamiset ja luovuttamiset ovat asiakkaan vastuulla, jos muusta ei ole sovittu.
Korjaamo on vastuussa auton säilyttämisestä, kohteen katoamisesta ja vahingoittuisesta, ellei se todista toimineensa huolellisesti.
Säilytysvastuu loppuu neljän päivän päästä siitä, kun asiakkaalle on ilmoittu työn valmistumista. Korjaamo voi tällöin siirtää auton pois alueeltaan, jos on ilmoittanut asiakkaalle vähintään päivää ennen siirtoa.
Jos auto on korjaamonalueella, sillä on oikeus periä korvausta säilytysalueelta.

10. Takuu
Korjaamo antaa työstään takuun, ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, joka on voimassa 15.000 km tai
kuusi kuukautta, riippuen siitä, kumpi saavutetaan ensin.
Takuu kattaa työt, alihankkijat ja hankitut varaosat. Se ei kata säätöjä, kohteen normaalia kulumista, asiakkaan varaosia tai väliaikaista korjausta, joka tehdään asiakkaan vaatimuksesta. Takuu ei myöskään ole voimassa, jos korjaamo todistaa, että virhe on asiakkaan aiheuttama esim. laiminlyönti ajoneuvon huoltoon ja hoitoon.

(11. Maalaustakuun ehdot)

12. Virheilmoitus ja virheen ilmoittaminen

Jos asiakas huomaa virheen korjauksessa, hänen pitää ilmoittaa siitä korjaamolle kohtuullisen ajan kuluessa korjauksesta vaatiakseen oikaisua.
Korjaamolla on oikeus korjata auto omalla kustannuksellaa, jos se suostuu siihen viipymättä asiakkaan ilmoituksesta.
Jos ajoneuvo on sellaisessa paikassa ettei sen kuljetus korjaamolle ole tarpeenmukaista, korjaus suoritetaan korjaamon valitsemalla korjaamolla. Jos korjaus suoritetaan ja korjaamolle ei ole ilmoitettu, se ei ole velvollinen korvaamaan korjausta, ellei yhteyttä korjaamoon ole saatu esim. Juhlapyhien takia tai aiheuttamatta asiakkaalle kohtuutonta haittaa.
Korjaamon ei tarvitse korjata virhettä, jos siitä aiheutuu virheen laajuuteen nähden kohtuuttomia kustannuksia tai haittaa.

13. Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen takia

Jos korjaustyö on tehty virheellisesti tai viivästyy työn laajuuteen nähden merkittävästi, on asiakkaalla oikeus vaatia vahingonkorvausta välittömästä vahingosta.
Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksestä, jos se johtuu syistä, joihin se ei voi vaikuttaa esim. Varaosien hankkimisen vaikeudesta.
Asiakkaan täytyy ilmoittaa onko hänellä käyttötarvetta autolle sen ollessa korjaamolla. Tällöin hänelle voidaan antaa maksuton sijaisauto, mutta silloin hän ei saa muita korvauksia. Jos käyttötarpeesta ei ilmoiteta asiakkaalla ei ole oikeutta viivästyksestä johtuvaan korvaukseen.
Asiakas voi saada korvauksen viivästymisestä ja työvirheestä vain silloin, kun korjaamo on ollut huolimaton.
Asiakas on velvollinen toimimaan niin, etteivät virheen tai viivästyksen vahingot aiheettomasti lisäänny.
Korjaamo on korjausvelvollinen viiveestä tai virheestä vain asiakkaalle koituvista vahingoista.
14. Erimielisyyksien ratkaiseminen

Jos erimielisyydet eivät ratkea, asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti