Korjaamo hankkii tarvittavat työvälineet ja varaosat. Asiakas voi myös halutessaan tuoda omia varaosia, mutta korjaamon ei ole pakko käyttää niitä, jos niiden katsotaan olevan viallisia tai korjaustarkoitukseen soveltumattomia.
Korjaamo voi käyttää alihankkijoita, mutta vastaa niiden suorituksista.
Korjaamo pyrkii tekemään työn niin edullisesti, kun on mahdollista. Asiakaalle täytyy ilmoittaa, jos korjaus on liian kallis esimerkiksi auton arvoon verrattuna.
Asiakkaan täytyy ilmoittaa tiedossaan olevat korjaukseen liittyvät seikat.
Jos työtilausta muutetaan, ne merkitään työtilaukseen ja niistä lähetetään tarvcittaessa vahvistus asiakkaalle.
Asiakas voi perua tilauksen ennen työn aloittamista tai valmistumista. Tällöin korjaamo veloittaa asikasta siihen mennessä tehdystä työstä. Se ei saa kuitenkaan ylittää valmiin korjauksen hintaa.
Korjaamon tulee ilmoittaa asiakkaalle ennen työn aloittamista tai jatkamista, jos työ saattaa johtaa uudelleen verotukseen.
Jos autoon vaihdetaan niin paljon osia, että se on verotettava uudelleen, varot maksaa auton omistaja.
Hinta-arviota ei saa ylittää yli 15 prosentilla, jossei korjaamo osoita muusta sovitun. Hinta-arvio on voimassa kuukauden. Jos korjauksessa ilmenee uutta korjattavaa, on uudesta hinta-arviosta ilmoitettava asiakkaalle.
Koskorjaukselle sovitaan enimmäishinta, sitä ei voi ylittää.
Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä sekä muista työtilaukseen liittyvistä tarpeellisista toimista.
Jos asiakkaaseen ei saada pitkän ajan kuluessa yhteyttä, korjaamo saa tehdä vähäisiä korjauksia, jotka saavat maksaa korkeintaan 100 euroa, eivätkä ne saa ylittää työtilaukseen merkittyä enimmäishintaa.
Korjaamo perii viivästyskorkoa erääntyneestä ja myöhästyneestä suorituksesta. Korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta autoa asiakkaalle, jos tämä ei suostu maksamaan myös viivästyskorkoa. Työn voi luovutaa asiakkaalle takuuta vastaan.
Asiakkaalla on oikeus olla maksamatta virheellisesti korjattua työtä, kunnes virhe on korjaamos toimesta tai ustannuksella poistettu.
Jos valmistusaikaa ei ole sovittu, se tehdään kohtuullisessa ajassa työn suuruuteen ja laatuun nähden.
Asiakas ei voi perua työtä sen viivästymisen vuoksi.
Korjaamo on vastuussa auton säilyttämisestä, kohteen katoamisesta ja vahingoittuisesta, ellei se todista toimineensa huolellisesti.
Säilytysvastuu loppuu neljän päivän päästä siitä, kun asiakkaalle on ilmoittu työn valmistumista. Korjaamo voi tällöin siirtää auton pois alueeltaan, jos on ilmoittanut asiakkaalle vähintään päivää ennen siirtoa.
Jos auto on korjaamonalueella, sillä on oikeus periä korvausta säilytysalueelta.
10. Takuu
Korjaamo antaa työstään takuun, ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, joka on voimassa 15.000 km tai kuusi kuukautta, riippuen siitä, kumpi saavutetaan ensin.
Takuu kattaa työt, alihankkijat ja hankitut varaosat. Se ei kata säätöjä, kohteen normaalia kulumista, asiakkaan varaosia tai väliaikaista korjausta, joka tehdään asiakkaan vaatimuksesta. Takuu ei myöskään ole voimassa, jos korjaamo todistaa, että virhe on asiakkaan aiheuttama esim. laiminlyönti ajoneuvon huoltoon ja hoitoon.
(11. Maalaustakuun ehdot)
12. Virheilmoitus ja virheen ilmoittaminen
Jos asiakas huomaa virheen korjauksessa, hänen pitää ilmoittaa siitä korjaamolle kohtuullisen ajan kuluessa korjauksesta vaatiakseen oikaisua.
Korjaamolla on oikeus korjata auto omalla kustannuksellaa, jos se suostuu siihen viipymättä asiakkaan ilmoituksesta.
Jos ajoneuvo on sellaisessa paikassa ettei sen kuljetus korjaamolle ole tarpeenmukaista, korjaus suoritetaan korjaamon valitsemalla korjaamolla. Jos korjaus suoritetaan ja korjaamolle ei ole ilmoitettu, se ei ole velvollinen korvaamaan korjausta, ellei yhteyttä korjaamoon ole saatu esim. Juhlapyhien takia tai aiheuttamatta asiakkaalle kohtuutonta haittaa.
Korjaamon ei tarvitse korjata virhettä, jos siitä aiheutuu virheen laajuuteen nähden kohtuuttomia kustannuksia tai haittaa.
Jos korjaustyö on tehty virheellisesti tai viivästyy työn laajuuteen nähden merkittävästi, on asiakkaalla oikeus vaatia vahingonkorvausta välittömästä vahingosta.
Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksestä, jos se johtuu syistä, joihin se ei voi vaikuttaa esim. Varaosien hankkimisen vaikeudesta.
Asiakkaan täytyy ilmoittaa onko hänellä käyttötarvetta autolle sen ollessa korjaamolla. Tällöin hänelle voidaan antaa maksuton sijaisauto, mutta silloin hän ei saa muita korvauksia. Jos käyttötarpeesta ei ilmoiteta asiakkaalla ei ole oikeutta viivästyksestä johtuvaan korvaukseen.
Asiakas voi saada korvauksen viivästymisestä ja työvirheestä vain silloin, kun korjaamo on ollut huolimaton.
Asiakas on velvollinen toimimaan niin, etteivät virheen tai viivästyksen vahingot aiheettomasti lisäänny.
Korjaamo on korjausvelvollinen viiveestä tai virheestä vain asiakkaalle koituvista vahingoista.
Jos erimielisyydet eivät ratkea, asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti