perjantai 21. syyskuuta 2012

Moottorin osat

Yksi Auton perusteet -kurssin harjoitustehtävistä oli kuvata moottorin osat ja kertoa mitä ne ovat ja mitä ne tekevät. Luokassa oli muutama vanha moottori, jotka olivat menossa roskiin joten saimme purkaa ne. Meidän porukka sai tietysti kaikista huonokuntoisimman moottorin ja väkivallalla hakattiin jotain osia irti. Ne säilyivät silti ehjinä, vaikkei rikkimeneminen oisi haitannutkaan kun kaikki oli menossa roskiin.

Sylinterilohko
Sylinteri
Sylinterilohkossa ovat sylinterit ja siihen on kiinnitetty miltei kaikki muutkin moottorin osat.
Mäntä ja kiertokanki
Mäntä liikkuu sylinterin sisällä ylös alas. Männän tehtävänä on vastaanottaa ilma-/polttoaineseoksen palaessa syntyvien paineiden voima ja välittää se männäntapin ja kiertokangen välityksellä kampiakselille. Kiertokanki on kiinni kampiakselissa, jota se pyörittää männän liikkumisen takia.
Männänrengas
Männänrenkaat tehtävänä on tiivistää palamiskaasut pois kampikammiosta. Ne myös ohjaavat lämpöä männästä sylintrin seinään.
Öljypumppu
Öljypumppu kierrättää öljyä moottorissa. Öljynsuodatin suodattaa öljystä metallihiukkaset yms.
Kampiakseli
Kiertokanget ovat kiinni kampiakselissa, jonka tehtävä on muuttaa kiertokangen voiman pyörimisvoimaksi.
Kampilaakeriliuskat ja laakerikansi
 Laakerit tukevat ja ohjaavat kampiakselia, koska sen on pyörittävä niin pienellä kitkalla kun mahdollista.
Sylinterikansi
 Sylinterikansi on sylinterilohkon päällä ja siinä sijaitsevat imu- ja pakoventtiilit sekä sytytystulpat.
Venttiili ja sen osia
 Venttiilit liikuvat ja päästävät seokset sisään ja pakokaasut ulos.
Venttiilin lukkokiila ja paininkuppi
 Venttiilin lukkokiila ja paininkuppi pitävät venttiilit paikoillaan.
Venttiilin ohjurikumi
Ohjurikumi ohjaa ventttiilin oikeaan asentoon.
Nokka-akseli
Nokka-akseli pyörii ja painaa venttiiliä auki ja kiinni.
Vauhtipyörä
Vauhtipyörään varastoituu työtahdin aikana syntynyttä energiaa joka voidaan luovuttaa myöhemmin, jolloin päästään tyhjien tahtien yli.
Sylinterin hoonausjälki
Sylinterin hoonausjälki tehdään tehtaassa ja se auttaa öljyä tarttumaan sylinterin seiniin.

Nelitahtisen ottomoottorin toimintaperiaate

1. Imutahti; Mäntä liikkuu alaspäin yläkuolonkohdasta alakuolonkohtaan, jolloin imuventtiili aukeaa. Sylinteriin imetään ilman ja pakokaasun seosta.
2. Puristustahti; Venttiili sulkeutuu. Mäntä alkaa liikkua ylöspäin alakuolonkohdasta yläkuolon kohtaan. Ilma-polttoaine seos puristuu kasaan männän noustessa ylöspäin.
3. Työtahti; Hieman ennen yläkuolonkohtaa sytytystulppa sytyttää kipinällä ilma-polttoaineseoksen. Reaktiossa syntynyt palamislämpö nostaa painetta sylinterissä ja painaa männän alas.
4. Poistotahti; Hieman ennen kun mäntä saavuttaa alakuolonkohdan, pakoventtiili aukeaa. Mäntä nousee taas ylös, jolloin se painaa pakokaasut ulos.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti