Ohjausakseli |
Rattia käännettäessä, ohjausakseli ohjaa liikkeen eteenpäin.
Ohjauspylvään putki |
Ohjauspylvään putki tukee ohjausakselia, joka on laakeroit siihen.
Ohjauspylvään asennon säätövipu |
Säätövivusta voidaan muttaa ohjauspylvään asentoa. Tällöin voidaan parantaa ajomukavuutta ja -turvallisuutta.
Kokoonpainuva akseli |
Ristinivelliitäntä |
Vanhoissa amerikkalaisissa autoissa saattaa olla ohjausakseleita, jotka eivät painu kokoon, jolloin akseli saattaa seivästää kuljettajan kolaritilanteessa. Kokoonpainuva akseli ja ristinivelliitäntä painuvat kokoon, joka vähentää turhia kuolemia.
Ohjauspylvään joustoliitos |
Ohjauspylvään joustoliitos murtuu kun esim. kolarissa auto tulee sivulta. Tämä estää ratin pyörinnän ja käsien murtumisen, jos ne ovat kiinni ratissa.
Ohjausvaihde |
Ohjausvaihde muuttaa ratin tekemän pyörivän liikkeen lineaariseksi liikkeeksi renkaille. Se, kuinka monta kierrosta rattia täytyy kääntää, saadakseen renkaat ääriasentoon, riippuu ohjausvaihteesta. Tämä myös vähentää tarvittavaa voimaa.
Raidetanko |
Raidetangon pää |
Raidetanko vie liikkeen raidetangon päille, joiden liike aiheuttaa pyörän napakannattimien kääntymisen.
Kuva Wikipedia
Pyörät eivät ole koskaan täysin suorassa vaan ne joko harittavat tai auraavat. Haritus tarkoittaa että pyörät on suunnattu ulospäin ja renkaan ulkopinta kuluu enemmän kuin sisäpinta. Auraus taas tarkoittaa päinvastasta, eli pyörät on suunnattu sisäänpäin ja ne kuluvat sisäpinnasta enemmän.
Camber-kulma tarkoittaa auton pyöräntuennassa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma.
Caster-kulma tarkoittaa autossa olevan kääntyvän renkaan pystysuoran akselin ja kuvitteellisen kääntymislinjan välinen kulma, sivulta päin katsottuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti